Da so spremembe edina stalnica in nenehno prilagajanje zagotovilo za dolgoročno stabilnost, sta dve frazi, ki se v podjetništvu pogosto poudarjata, a v družini Grm, ki pod okriljem podjetja Rast Tim vodi blagovno znamko e-Branjevka, so v dobrem desetletju delovanja občutili, da obe še kako držita. Da bi zmanjšali tveganja, ki jih prinaša dostava sadja v podjetja, kar je njihova osnovna dejavnost, so lani odprli dve fizični trgovini s sadjem in zelenjavo, prvo aprila v Mengšu, novembra pa še v Komendi. Kljub širitvi dejavnosti njihovo osnovno vodilo ostaja enako – zagotavljati najbolj kakovostno sadje in zelenjavo ter graditi partnerske odnose s kupci, pridelovalci in zaposlenimi.
Brata Tadej in Gregor Grm sta v podjetniške vode zaplula pred dobrim desetletjem. Tadej je bil takrat študent podjetništva na ekonomski fakulteti, Gregor pa je delal kot gradbeni tehnik. Spletno nakupovanje je bilo še v povojih, a postajalo je vedno bolj priljubljeno. Tadej je zaznal, da bi tu bila lahko poslovna priložnost. Navdih za dejavnost podjetja je dobil pri babici na Dolenjskem, pri kateri je družina Grm preživljala konce tedna. Babica je vedno imela presežke sadja in zelenjave, zato so se Grmovi v Ljubljano ponavadi vračali s polnim prtljažnikom sadja in zelenjave za prijatelje in sosede. »Ko sem videl, koliko je povpraševanja po svežih pridelkih, sem začel razmišljati, kako bi iz tega naredil posel,« se začetkov spominja danes 35-letni Tadej. Za idejo je navdušil tudi leto starejšega brata Gregorja in leta 2013 sta ustvarila blagovno znamko e-Branjevka.
Dejavnost podjetja ob začetku je bila spletna trgovina z dostavo sadja na dom. Zaradi premajhnega zanimanja v gospodinjstvih so se kaj kmalu osredotočili na dostavo v podjetja. Čeprav so bili začetki težki, saj podjetja v tistem času niso bila še tako osredotočena na zagotavljanje zdravja svojih zaposlenih, je bratoma Grm uspel prodor v tista, ki so tovrstne storitve že poznala iz tujine. »Ideja, da podjetjem dostavljamo sveže sadje in zelenjavo, je bila takrat popolna novost na trgu. S tem se ni nihče ukvarjal,« se spominja Tadej. Ker velika podjetja nimajo prostora za shranjevanje sadja, je Gregor, izkušeni tesar, zasnoval kozolce, na katere so namestili zabojčke za sadje in zelenjavo. »Prve kozolčke za sadje smo postavili v Kolektorju Etra, ki je bil tudi najina prva velika stranka, poleg tega jim še vedno dvakrat na teden dostavljamo zabojčke sadja,« pove Tadej. Danes dostavljajo po vsej Sloveniji, pa ne samo v pisarne in storitvena podjetja, kot si marsikdo misli, temveč tudi v proizvodna podjetja. Trenutno oskrbujejo več kot tristo podjetij.
V Mengšu solata, v Komendi grozdje
Poslovanje podjetja se je tako vsa leta stabilno povečevalo in bilo uspešno vse do epidemije koronavirusa, ko se je njihov trg zopet obrnil na glavo – naročila podjetij so čez noč ugasnila, naročila fizičnih oseb pa eksplodirala. Po koncu epidemije se je poslovanje spet vrnilo v stare trnice, a Tadej pove, da so se zaradi zmanjšanja tovrstnih tveganj odločili za prodajo tudi v fizičnih trgovinah. Prvi dve sta se odprli lani, in sicer v Mengšu in Komendi. »Želimo si ustvariti stabilen vir prihodkov ne glede na gospodarska nihanja. Zdaj podjetja dobro delajo in nas radi najemajo, a ko pride kriza, smo mi prvi, ki nas odrežejo. Prodajalna v Mengšu na Trdinovem trgu zelo dobro posluje, ljudje so se navadili na našo prisotnost, medtem ko nas v Komendi še spoznavajo. Tu smo prevzeli objekt tik pred križiščem Moste–Vodice, kjer je bila prodajalna sadja že trideset let,« razloži Tadej in doda, da v Komendi za prihodnje leto načrtujejo popolno prenovo objekta. To so sicer nameravali storiti že letos, a potem se je pojavila priložnost za nakup dodatnega zemljišča na lokaciji sedeža podjetja, ki so jo zagrabili z odprtimi rokami, saj so s tem pridobili več prostora za skladišča, parkirišče in druge dejavnosti.
V prihodnje se nameravajo s fizičnimi prodajalnami širiti tudi po ostalih modronovičnih občinah, ki so jim zanimive predvsem zaradi logistike. »Dostava v Komendo in Mengeš poteka dvakrat dnevno. Če nečesa zmanjka v eni trgovini, lahko hitro preselimo zalogo iz druge. To nam omogoča, da se sproti odzivamo na potrebe kupcev,« razloži Tadej in kot zanimivost doda, da se v Mengšu najbolje prodaja solata, medtem ko Komendčani največ kupujejo grozdje. Poleg tega so v Mengšu pred nočjo čarovnic lani prvič organizirali tudi festival izrezovanja buč, ki je bil zelo lepo sprejet, tako da ga bodo letos organizirali tako v Komendi kot Mengšu.
Še vedno sodelujejo z manjšimi kmetijami
Od začetkov, ko so pri dobaviteljih naročali 8 kilogramov jabolk na teden, so danes prišli na 3 tone na dan. Nekaj sadja in zelenjave pridelajo v domačem rastlinjaku v Vesci pri Vodicah, nekaj na Dolenjskem, kjer se je zgodba začela, vse ostalo pa kupujejo od pridelovalcev, pri čemer je njihovo vodilo najvišja kakovost sadja in zelenjave. »Pomembno nam je lokalno poreklo, zato je veliko dobaviteljev iz Slovenije, še bolj pa se osredotočamo na kakovost, zato določene izdelke, kot so mandarine iz doline Neretve, pelate iz Toskane ali bosanske slive, ki so bolj kakovostni, tudi uvažamo,« razloži Tadej.
Čeprav so z rastjo podjetja prihajali novi pridelovalci, so obdržali tudi vse prvotne, saj so partnerski odnosi pomembna usmeritev podjetja. »Začeli smo z majhnimi količinami, kljub temu so nam nekateri pomagali in šli zelo na roko, tako smo postopoma gradili odnose s pridelovalci. Zdaj odkupujemo veliko več, a odnosi ostajajo enako tesni. Poleg večjih še vedno sodelujemo tudi z manjšimi kmeti, ki so nam na začetku stali ob strani,« razloži Tadej.
Zdravi odnosi za zdrave ljudi
Enako pomembni kot odnosi s pridelovalci in dobavitelji se jim zdijo odnosi med zaposlenimi. Od začetkov, ko sta brata Grm prav vse, od priprave sadja in zelenjave do dostave v podjetja, delala sama, danes zaposlujejo 14 oseb. Gregor skrbi za nabavo in logistiko, Tadej za prodajo in marketing, še vedno veliko pomagata tudi njuna starša, Tadejeva žena Sonja pa skrbi za fizične trgovine in kakovost v skladišču. »Pomembno je, da stranke vedno dobijo enako kakovost. Od tega ne odstopamo,« pravi Tadej in omeni, da svojim zaposlenim zelo zaupa, »trenutno smo zelo dobra ekipa s pravo energijo.«
Še bolj jih je povezala skupna telovadba z osebnim trenerjem, ki so jo uvedli pred časom, in jo plača podjetje ter poteka v službenem času. Tako tudi sami živijo svoje vodilo: zdravje za zaposlene. Morda je ta filozofija danes v podjetju še bolj živa kot nekoč, saj je Tadej pred dvema letoma pri rosnih 33. preživel težko zdravstveno preizkušnjo, ki je popolnoma spremenila njegov pogled na svet. »Danes vem, da je bolj kot neprestano delo pomembno kakovostno preživljanje časa z najbližjimi,« poudarja Tadej. Kljub temu med cilji podjetja za prihodnje poleg širitve mreže fizičnih prodajaln ostaja tudi prodor na sosednje, tuje trge.