Tiny Giant oz. slovensko mali velikan so poimenovali svoje podjetje in blagovno znamko. Simpatična besedna figura v imenu ne ilustrira le njihovega prvega izdelka, temveč celotno miselnost, ki prežema vse pore njihovega delovanja. Tiny Giant je prehranski izdelek, zapakiran v malo vrečko, a z ogromno hranilno vrednostjo. Tiny Giant je trajnostno naravnana skupnost, ki se trudi zmanjšati količino zavržene hrane in vsakega posameznika spodbuditi k zdravemu ter uravnoteženemu prehranjevanju. Tiny Giant dela male, a premišljene podjetniške korake za boljšo prihodnost vseh nas. Kamničani David Aleš, Lenart Grkman in David Kač so mali velikani, ki so združili svoja znanja in izkušnje ter skupaj stopili na pot trajnostnega podjetništva.
Mladeniči se poznajo že od malih nog, vsak od njih ima desetletje raznovrstnih podjetniških izkušenj. Ker sta oba moja sogovornika, David Aleš in Lenart Grkman, zaključila s podjetniško zgodbo, v kateri sta sodelovala pred tem, sta začela premišljevati, česa bi se lahko lotila. Pri tem jima je bil zelo pomemben trajnostni vidik podjetništva in ne zgolj lov za zaslužkom. »Da smo se lotili projekta Tiny Giant, ni naključje, temveč rezultat dolgotrajnega premišljevanja,« razloži David, »vsi trije smo se našli v trajnostnem razvoju. K temu je pripomogla tudi epidemija covida-19. Kar naenkrat so se zaprle trgovine in ostali smo brez hrane. Začel sem se spraševati, kaj bi se zgodilo, če bi prišlo do kakšnega večjega zaprtja. Ne bi bilo dobro. Z Lenartom sva se pogovarjala, kam gre svet. Razmišljala sva, kako ga lahko izboljšamo.«
Ugotovila sta, da želita oba delati nekaj, na kar bosta ponosna. Hkrati sta se v zgodnjih tridesetih, kolikor jih štejeta, začela zavedati pomembnosti zdrave in uravnotežene prehrane ter se učiti, izobraževati in raziskovati v tej smeri. Odločila sta se, da združita prehrano ter trajnost, in tako je na trg prišel prvi izdelek – hiter, a zdrav in okusen obrok v vrečki, ki predstavlja bližnjico vsem, ki se nimajo časa ukvarjati z zdravo prehrano ali nimajo dovolj znanja o tem.
Bogastvo hranil v šestih okusih
Tiny Giant je uravnotežen obrok, bogat z naravnimi sestavinami z veliko hranili in vlakninami. Ker so želeli zadovoljiti tako tiste, ki imajo radi sadje, kot tiste, ki prisegajo na čokoladne okuse, je v tem trenutku na voljo šest različnih okusov, osnovo predstavljajo različna organska semena in superživila. Tiny Giant obrok si pripravimo tako, da vsebino vrečke stresemo v skledo, čeznjo prelijemo približno 100 mililitrov vode ali mleka, dobro premešamo ter počakamo minuto, da se sestavine dobro prepojijo in nastane kašica. Tako preprosto in hitro je pripravljena zdrava in okusna jed, ki je brez glutena in laktoze ter umetnih dodatkov ali dodanega sladkorja. Jed je veganska in organska ter zadovoljuje 25 odstotkov dnevnih potreb po beljakovinah in vlakninah.
Izdelek je primeren tudi za ljudi, ki so občutljivi na določene sestavine ali jih pestijo bolezni, kot so diabetes, Crohnova bolezen ipd. »Če nimamo težav, potem se ne ukvarjamo z zdravo prehrano. A treba je vedeti, da je ta kot eden od gradnikov zdravja zelo pomembna,« poudarja David. S petnajstimi vitamini in minerali, beljakovinami in vlakninami Tiny Giant podpira delovanje treh bistvenih stebrov zdravja: srčno-žilni sistem, možgane z živčnim sistemom ter prebavni trakt. »Želimo, da se okoli teh treh stebrov zdravja razvija tudi kultura naših kupcev in skupnosti, ki jo bomo zgradili. To je naš recept za življenje: bodi pameten, ne zapravljaj časa, uči se, bodi srčen, pomagaj drugim, delaj dobro in bodi drzen,« razlaga Lenart. To so vrednote, ki jih živijo tudi oni sami.
V tujini bolj cenijo zdravo hrano
Tiny Giant lahko nadomesti katerikoli obrok v dnevu, vendar prve izkušnje kažejo, da ga ljudje največkrat jedo za zajtrk. Sicer pa so odzivi dobri in fantje so zadovoljni. »Sedaj smo na trgu dva meseca. Odločili smo se za mehak začetek. Ugotavljamo, da so potrošniki naklonjeni rešitvi, ki jo ponujamo, saj se jim zaradi pomanjkanja časa ne ljubi ukvarjati z iskanjem in informiranjem o zdravih in uravnoteženih obrokih. Trenutno smo v fazi testiranja izdelka, kar pomeni, da zbiramo odzive uporabnikov, ki so nam zelo pomembni. Na podlagi vseh ugotovitev bomo izdelek prilagodili oz. še izboljšali. Tudi zaradi tega se trenutno naše obroke lahko naroči le v spletni trgovini tiny-giant.net, medtem ko v fizičnih trgovinah še niso prisotni, saj tam ne moremo dobiti odziva kupca,« pove Lenart, medtem ko David dodaja, da je njihov glavni cilj v prihodnosti širitev v tujino, »po koncu testiranja se bomo usmerili še na tuje trge, ki so po našem mnenju bolj dovzetni za tovrstne izdelke, kajti dobra in kakovostna hrana tam ni na voljo na vsakem koraku, zato jo tudi veliko bolj cenjena.«
Postopek sušenja z zamrzovanjem kot temelj trajnosti
Sadje v obroku Tiny Giant je liofilizirano. To je postopek sušenja z zamrzovanjem, pri katerem iz bioloških in organskih snovi odstranimo vodo, pri čemer ohranimo njihovo strukturo in sestavo. »S tem postopkom podaljšujemo rok uporabe, hkrati pa ohranjamo popolnoma vsa hranila, kot bi jih imelo sadje v najbolj zreli fazi. Premikamo tudi sezonsko naravo sadja, saj ga lahko na ta način zaužijemo kadarkoli,« razloži David. Tudi s postopkom sušenja globoko zamrznjenih živil fantje poudarjajo trajnost, saj se na ta način zavrže manj hrane, hkrati pa se lahko uporabi tudi tisto sadje, ki ni privlačnega videza, saj se med sušenjem globoko zamrznjeno živilo spremeni v prah.
S postopkom sušenja z zamrzovanjem so se malim velikanom odprle nepričakovane možnosti nadaljnjega razvoja, zato že načrtujejo, da bodo v roku nekaj mesecev v Kamniku vzpostavili proizvodnjo surovin, obdelanih na ta način. »To bo prva tovrstna proizvodnja v Sloveniji. Trenutno smo v fazi naročanja, tako da predvidevamo, da bo prvi stroj pri nas že čez nekaj mesecev,« pričakuje David. A vzpostavitev proizvodnje je le prvi od razvojnih korakov, še bolj ključna so razmišljanja o novih izdelkih, kjer so možnosti zaradi tega sušenja z zamrzovanjem neomejene. »S postopkom sušenja globoko zamrznjenih živil lahko obdelamo karkoli, ne le sadja. Na primer meso, vino itd. Po obdelavi dobimo prah. Ko temu dodamo vodo, dobimo enako snov, kot smo jo imeli prej,« razloži Lenart in poudarja, da je postopek sušenja globoko zamrznjenih živil star več kot 70 let, v zadnjem času pa postaja vedno bolj priljubljen.
Obogateni s temi spoznanji bodo fantje v svojo ponudbo dodali nove izdelke, ki bodo sledili njihovi osnovni usmeritvi: hitro, a zdravo. Najprej smutije, kasneje zdrave prigrizke. »Najprej se bomo osredotočili na sadje in zelenjavo v naravni obliki, potem pa tudi na bolj kompleksne produkte, kot so zdrave juhe, peki program, mikro zelenjava. S postopkom sušenja globoko zamrznjenih živil se lahko zelo igramo s hrano – seveda v dobrem smislu. Če zelenjavo narežemo, potem hrusta in dobimo zdrav čips. Če jo spremenimo v prah, iz tega dobimo skupek, ki je videti kot plastelin in ga lahko oblikujemo kot bombon. Dobimo odlično kombinacijo sladkobe sadja in hranil zelenjave ter naredimo popolnoma naravne, zdrave in barvite sladkorčke za otroke,« razloži David, ki je navdušen nad neomejenimi možnostmi, ki jih ponuja postopek.
Odprti za sodelovanja s prehranskimi podjetji
Čeprav vsak od treh fantov skrbi za svoje področje – Lenart je grafični oblikovalec z znanjem oblikovanja strategij blagovnih znamk in komunikacije, David Aleš obvlada širitev na tuje trge, David Kač logistiko in ekonomijo – je vsem skupno, da se radi učijo, hkrati pa kljub prijateljstvu zrelo vstopajo v poslovni odnos. »Smo poslovni parterji in delamo za skupen cilj. Seveda se kdaj pa kdaj krešejo mnenja, a to je normalno,« meni David, medtem ko Lenart dodaja, da je njihova ključna prednost tudi zaupanje, ki je s prijatelji v podjetju prisotno že od samega začetka. Poleg njih, ki so stebri podjetja, pri delu sodelujejo še nizozemski nutricionisti, ki bdijo nad kakovostjo izdelkov, programer in piska. V tej fazi so še vedno odprti tudi za kakršnakoli nova sodelovanja s prehranskimi podjetji, ki si delijo njihove vrednote in cilje.
»Veseli smo, da se ukvarjamo z nečim, kar bo tako nam kot družbi veliko dalo. V primerjavi z našimi starimi starši se v naši generaciji ne borimo s preživetjem, zavedamo se svetovnih problemov in ni nam vseeno za naše zdravje, okolje, družbo in planet,« zaključujejo Kamničani, ki so ustvarili Tiny Giant – sicer majhen po velikosti, a tako velik po pomenu za zdravje in prihodnost.
