sobota, 8 februarja, 2025
-3 C
Kamnik
-3 C
Kamnik
sobota, 8 februarja, 2025
-3 C
Kamnik
sobota, 8 februarja, 2025
-3 C
Kamnik
sobota, 8 februarja, 2025
DomovAktualnoSrce za dirke

Srce za dirke

Medobčinski muzej Kamnik je v sodelovanju z Občino Trzin 26. novembra v Centru Ivana Hribarja Trzin odprl razstavo o enem najboljših slovenskih motociklističnih dirkačev, Janku Štefetu iz Trzina. Teden dni kasneje, na Ta veseli dan slovenske kulture, pa smo skozi pogovor, ki ga je spretno vodil avtor razstave Marko Kumer, lahko prisluhnili spominom na obdobje dirkačevih podvigov. Ob tej priložnosti so izdali tudi knjižico, s katero so se poklonili človeku z velikim srcem, ki je bilo zapisano hitrostnemu dirkanju z motorji. Razstava bo na ogled do 15. januarja.


Prve dirke se je udeležil pri rosnih dvanajstih

Trzinec Janko Štefe, ki bo prihodnje leto dopolnil 80 let, je bil v obdobju 1960–1970 eden najbolj prepoznavnih in najboljših športnikov nekdanje skupne države Jugoslavije. Na debelo uro dolgem obujanju spominov smo lahko prisluhnili njegovi življenjski poti in izvedeli nekoliko več o tedanjih dirkah doma in v tujini, njegovih tekmovalnih motorjih, banketih in odnosih med dirkači, nesrečah, zaupal pa nam je tudi nekaj zabavnih prigod. Duhoviti Štefe pravi, je imel dirkanje že v krvi. Dirkal je namreč že njegov oče, doma pa so poleg gostilne imeli tudi avtomehanično delavnico, v kateri so servisirali Tomosove mopede in Puchove motocikle. Mladenič je zelo zgodaj začel preizkušati različne motorje, ki so jih pripeljali na popravilo. Že pri dvanajstih letih se je udeležil svoje prve hitrostne dirke na sv. Urh pri Ljubljani. Diploma, ki jo je prejel za doseženo tretje mesto, mu je dala dodaten zagon za nove podvige. Dve leti kasneje je dirkal v Portorožu, kjer je doživel prav posebno dogodivščino. Zaradi neizkušenosti ga je na treningu že v prvem ovinku odneslo s proge v morje in končal je z mavcem na nogi. Zaradi njegove velike želje po tekmovanju mu je oče mavec odstranil, nogo pa privezal ob motor. Mladi dirkač je naslednji dan dosegel sedmo mesto, doma pa so mu za kazen odvzeli motor. To ga je tako zelo potrlo, da se ni hotel več učiti. Starši so nazadnje le popustili in mu motor vrnili, Štefe pa se je po končani šoli izučil za avtomehanika. V naslednjih letih se je zavzeti dirkač izkazal na številnih dirkah, kar so opazili vodilni Tovarne motociklov Sežana iz Kopra. Tako je 1964 postal uradni Tomosov tovarniški voznik za kategorijo do 50 ccm. Pet let je vozil za Tomosovo ekipo. »Vse je bilo brezplačno: motocikli, rezervni deli, prevozi. Le prišel si, se usedel na motor in se odpeljal,« nam je med drugim povedal. Sčasoma je začel tekmovati tudi s svojim 125-kubičnim motorjem, ki ga je vzdrževal sam. Ob tem nam je zaupal, da je na dirko na Češkem s seboj vzel le nekaj denarja za bencin, kos salame in pijačo.

Štefetova bogata dirkaška kariera

V naslednjih letih je Štefe nizal uspeh za uspehom, na dirkah pa so ga spodbujali njegovi prijatelji, ki so se tudi na bolj oddaljene tekme vozili s starimi fički in katrcami. Včasih so prišli tudi z vlakom in zavzeto navijali zanj. Na dirkah ga je spremljala tudi žena Saša, ki jo je pred 57 leti iz rodnega Kamnika odpeljal v Trzin. V svoji desetletni dirkaški karieri je Štefe osvojil devet državnih prvenstev in številne uvrstitve na drugo mesto. Dve leti je v kategoriji do 50 ccm vozil tudi na dirkah svetovnega prvenstva. Najodmevnejše je bilo šesto mesto leta 1968 na progi Nürburgring-Südschleifes, s katerim se je zapisal na zid prvakov AMZS. Pridirkal si je tudi osmo mesto v Assnu, deveto v Le Mansi in deseto v Imoli. Takrat nismo dirkali za denar, temveč za dušo, pravi Štefe. Dirkaško kariero je sklenil pri petindvajsetih letih. Leta 1970 si je namreč na smučanju na Krvavcu zlomil nogo in je bil zaradi komplicirane poškodbe kar dve leti na berglah. Dokončnemu umiku iz dirkaškega sveta je zagotovo botroval tudi ženin ultimat. Dve leti kasneje se je uspešni dirkač posvetil družinskemu življenju in naslednjih 25 let vodil servisno delavnico za Citroënove avtomobile. Še danes zavzeto spremlja motociklistične dirke, kjer je njegov favorit Španec Marc Marquez. Po njegovem mnenju je dober in hkrati srčen dirkač.

Desetletje med 1961 in 1970 so Kamnik močno zaznamovale tudi cestne dirke

V tistih časih so dirke potekale na navadnih cestah med navdušeno množico. Najbolj zagnani so se zgrinjali celo na cestišče, drugi pa so dirke spremljali tudi z balkonov bližnjih hiš in blokov. Na bolj odmevnih tekmah je bilo tudi več kot 30.000 gledalcev. Tekmovali so v številnih krajih Jugoslavije, v Sloveniji po so najbolj znamenite dirke potekale v Portorožu, Novi Gorici, Škofji Loki in Kamniku. Že leta 1961 je Avto-moto društvo Kamnik organiziralo prvo republiško prvenstvo v kategorijah do 50 ccm in 125 ccm. V kategoriji najšibkejših motorjev je z drugim mestom svoj pohod na vrh napovedal komaj 16-letni Janko Štefe, ki je za kamniški klub vozil Tomosov motor. Že naslednje leto je zmagal v kategoriji do 50 ccm, v kategoriji do 125 ccm pa je osvojil tretje mesto. Med vami je zagotovo precej takih, ki ste med množico gledalcev vneto navijali zanj. Najbrž se spominjate, da so kamniške dirke potekale na treh trasah. Prve so potekale na krožni progi po samem središču mesta. Druga dvokilometrska trasa se je začela pri transformatorski postaji na križišču Ljubljanske in Kovinarske ceste, se vila naprej do nekdanje gostilne Bevc, kjer se je usmerila proti Titanu in se vračala po Kovinarski nazaj proti izhodišču. Tekmovalci so po njih vozili od 15 do 20 krogov. Tretja je bila dolga 7 kilometrov, vodila pa je po Podgorski cesti ter Korenovi in Ljubljanski do izhodišča. Na njej so tekmovali le enkrat, na zadnji dirki leta 1970. Kamniški organizatorji so v letih med 1968 in 1970 organizirali tudi mednarodna tekmovanja za nagrado Kamnika, na katerih so sodelovali dirkači z močnejšimi motorji. Na prvi je dirkal svetovno znani Italijan Angelo Bergamonti, ki je tekmoval v kategoriji do 500 ccm. Na tekmah je sodelovalo več znanih imen podjetništva, pa tudi nekdanji župan Vinko Gobec, Tone Smolnikar in napovedovalec Mito Trefalt. Kot rečeno, je na dirkah navijače s svojimi hitrimi vožnjami navduševal tudi mladi Janko Štefe. Na zadnji dirki pa je nevede hudo prestrašil gledalce. Na njej se je namreč smrtno ponesrečil zahodnonemški tekmovalec Oswald Dittrich, ko je čelno trčil v nasproti vozeče reševalno vozilo. Približno takrat naj bi ciljno ravnino prevozil Štefe, a se je zaradi težav z motorjem trenutek prej dvignil in odvzel plin. Nameraval je namreč odstopiti. Ravno ta poteza mu je rešila življenje, saj mu je uspelo še pravočasno ustaviti motor. Očitno je rojen pod srečno zvezdo, saj razen poškodbe noge na svoji prvi profesionalni dirki v Portorožu v vsej svoji dirkaški karieri ni doživel nobenega hujšega padca. Vabljeni torej na razstavo, na kateri boste zvedeli še veliko več.

Tanja Jankovič

SORODNI ČLANKI

VREME

Kamnik
few clouds
-3 ° C
-2.4 °
-3.1 °
93 %
0.5kmh
20 %
sob
5 °
ned
4 °
pon
5 °
tor
6 °
sre
0 °

SLEDITE NAM NA