torek, 8 oktobra, 2024
17.4 C
Kamnik
17.4 C
Kamnik
torek, 8 oktobra, 2024
17.4 C
Kamnik
torek, 8 oktobra, 2024
17.4 C
Kamnik
torek, 8 oktobra, 2024
DomovAktualnoStari mojstri so fotografirali z mokrimi kolodijskimi ploščami

Stari mojstri so fotografirali z mokrimi kolodijskimi ploščami

16. septembra 1824 je Nicéphore Niépce, izumitelj fotografije, svojemu bratu napisal pismo, v katerem je napisal, da je s fotografijo dosegel tako natančnost, kot jo je želel in zato je to eden izmed datumov, ki se smatra za začetek fotografije. V počastitev tej obletnici so v Mengšu v Šuštaršičevi hiši organizirali ogled razstave enega prvih slovenskih poklicnih fotografov, Mengšana Lovrenca Funtka (1833-1874). Peter Škrlep, znani mengeški fotograf, pa je predstavil fotografsko tehniko mokrega kolodija, ki jo je uporabljal že Funtek.


Življenje Lovrenca Funtka je opisal Blaž Otrin, ki je o njem napisal knjigo. Lovrenc Funtek se je rodil leta 1831 v Mengšu. Leta 1863 je postal poklicni fotograf, dve leti kasneje je ustanovil svoj prvi fotografski atelje, takrat je bilo v Ljubljani le 7 ali 8 fotografskih ateljejev.  Fotografiral je družino Mihaela Stareta, znanega mengeškega podjetnika in več znanih ljubljanskih meščanov, narodnih buditeljev, med njimi tudi Frana Levstika. Bil je prvi, ki je svoj atelje oglaševal v slovenščini. Leta 1874 je na vrhuncu svojih moči, naredi samomor, kar je bil za tisti čas velik škandal. Njegovi originali, fotografije na ploščicah, niso ohranjanje. “Fotografija je bila v tistih časih precej necenjena. V sedanjosti se krepi zavedanje o velikem pomenu teh fotografij. Fotografi so imeli veliko znanja. Pri vsakem delu do konca niso vedeli, če bo delo uspelo, zato je vsako unikatno”.

V svojem fotografskem salonu je Škrlep prikazal tehniko mokre kolodijske plošče, ki je ena izmed tehnik iz zgodnjega obdobja fotografije. Nosilec fotografije je steklo, lahko pa tudi aluminijasta  plošča. Prednost te tehnike je ostra in tonska bogata risba, slabost  tega postopka pa je, da zahteva vsaj stokrat več svetlobe kot najcenejši film. Steklena plošča se premaže s kolodijem in s primesmi bromidnih in jodidnih soli. Nato je mengeški mojster ploščo pomočil kopel s srebrovim jodidom, ki ploščo naredi občutljivo na svetlobo. Velik izziv te tehnike je, da je ploščo treba razviti, preden se posuši.

SORODNI ČLANKI