Promet je eden izmed najpomembnejših virov emisij toplogrednih plinov, saj predstavlja kar četrtino skupnih emisij v Evropski uniji in ima tako mnoge škodljive posledice za okolje, prostor, družbo in gospodarstvo.
Po podatkih Statističnega urada Republike Slovenije je bilo 12 odstotkov vseh z avtomobilom opravljenih poti v letu 2017 krajših od enega kilometra, 30 odstotkov krajših od dveh in pol kilometrov in kar 45 odstotkov krajših od pet kilometrov. Skupno kar dva milijona kilometrov, ki jih lahko povprečni prebivalci opravimo peš ali s kolesom. Na ta način bi lahko za skoraj polovico zmanjšali število vseh poti, opravljenih z avtomobilom, s tem pa prihranili energijo in denar ter ugodno vplivali na okolje in družbo okoli nas.
Hkrati smo prebivalci Slovenije med prebivalci Evropske unije najbolj obremenjeni s stroški prevoza. Slovenska gospodinjstva so leta 2019 po podatkih SURS-a za mobilnost porabila več kot 2000 evrov na prebivalca oz. 17 odstotkov vseh odhodkov, kar nas uvršča močno nad povprečje v Evropski uniji.
Javni potniški promet in aktivna mobilnost predstavljata boljšo alternativo z vidika zanesljivosti, varnosti, finančne dostopnosti in manjšega vpliva na okolje. Aktivne oblike mobilnosti, kot sta hoja in kolesarjenje, poleg številnih prednosti za naše zdravje in počutje predstavljata tudi najcenejšo in energetsko varčno obliko premikanja. Na državni ravni lahko z uporabo kolesa namesto avtomobila letno prihranimo kar 900 milijonov litrov goriva.
Kako lahko zmanjšamo odvisnost od avtomobila?
Pomembno je, da razmislimo, če je naša pot z osebnim avtomobilom res nujna, posebno, če je naš cilj oddaljen manj kot pet kilometrov. Ne pozabimo, avto, ki stoji v gneči, porabi več, zato se je smiselno izogniti prometnim konicam. Dokazano je tudi, da so zaposleni, ki se izognejo jutranjemu prometnemu stresu, bolj zbrani in učinkoviti. Poleg tega imajo tisti, ki pridejo na delo na aktiven način, več kisika v krvi, kar ugodno vpliva na njihovo zbranost.
Preveriti se splača vozne rede vlakov, avtobusov, prevozov na klic in ostalih oblik JPP. Različne možnosti za uporabo JPP lahko namreč pozitivno presenetijo s količino časa, denarja in energije, ki jih je možno prihraniti na ta način. Vožnja z javnim prevozom hkrati lahko predstavlja tudi priložnost za komunikacijo s prijatelji ali sopotniki, odgovarjanje na elektronsko pošto, branje ali zgolj počitek ter druge aktivnosti, ki jih med vožnjo avtomobila ne moremo opraviti.
Ob koncih tedna, tj. vse sobote, nedelje in praznike, do vključno konca junija naslednje leto, velja na vse enotne vozovnice v medkrajevnem avtobusnem in domačem železniškem prometu 75-odstotni popust za vse uporabnike. Vožnja z javnim prevozom je tudi zato bistveno varčnejša, izlete pa se torej splača načrtovati z uporabo JPP.
Kako lahko vozimo varčno?
Varčna vožnja zmanjšuje porabo goriva in s tem znižuje stroške mobilnosti. Obstaja več načinov za varčno vožnjo. Naslednje podatke so pridobili na Ministrstvu za infrastrukturo.
Zmanjšanje hitrosti: vožnja pri 100 km/h na avtocesti zniža rabo energije in s tem povezane stroške za 10-15 odstotkov v primerjavi z vožnjo pri 130 km/h. Poleg tega s hitro vožnjo privarčujemo le 10 minut na 100 km, v zrak pa izpustimo kar 80 odstotkov več CO2, kar je zaskrbljujoče tudi z okoljskega vidika.
Manjša obtežitev vozila: manj kot je vozilo obteženo, bolj bo vožnja varčna. Vsakih dodatnih 50 kilogramov namreč poveča porabo goriva za dva odstotka. Pomemben je tudi način shranjevanja prtljage – prtljaga v prtljažniku namesto na strehi je bistveno pametnejši in varčnejši način njenega prevoza.
Uporaba klimatske naprave: ta poviša porabo goriva za do 12 odstotkov, zato se je smiselno odpovedati njeni uporabi, kadar ta ni nujna.
Kakšni so realni stroški avtomobila?
Slovenska gospodinjstva so v samem vrhu Evropske unije po deležu proračuna, ki ga namenijo za mobilnost. Vedno več urbanih naselij je opremljenih s sistemi za izposojo koles ter sistemi za izposojo avtomobilov. Z uporabo teh sistemov se znebimo skrbi, ki pritičejo uporabi lastnega avta: vožnja v gneči, iskaje parkirnega mesta, skrb za avto, stroški lastništva itd.
Razmislimo, ali naše gospodinjstvo zares potrebuje avto oz. več kot en avto. Avto namreč ne predstavlja zgolj stroška nakupa in stroška goriva ob njegovi rabi, temveč tudi strošek za njegovo redno vzdrževanje in zavarovanje. Na spletni strani društva Fokus preverite, koliko vas vaš jekleni konjiček zares stane.