Čustveno stanje voznika pomembno vpliva na varnost v prometu, saj močna čustva, kot so jeza, žalost, vznemirjenost ali stres, bistveno zmanjšujejo sposobnost osredotočanja, racionalnega odločanja in samonadzora. Prispevajo k večji impulzivnosti in povečujejo verjetnost nevarnega vedenja na cesti. Močna čustva lahko omejijo vidno zaznavo in povzročijo, da voznik spregleda pomembne dražljaje, ki niso neposredno v njegovem vidnem polju. Hkrati zmanjšujejo sposobnost prepoznavanja nenadnih sprememb v prometu, povišujejo srčni utrip in slabšajo fino motoriko, ki je ključna za natančno upravljanje vozila.
Negativna čustva in tveganje v prometu
Raziskave kažejo, da so jeza in tesnoba povezani s pogostejšim tveganim vedenjem, nenadnimi spremembami hitrosti in napakami pri vožnji. Vozniki, ki so pod vplivom teh čustev, sprejemajo nepremišljene odločitve, kot so nevarno prehitevanje, prezrtje rdeče luči ali nespoštovanje pravil prednosti. Jeza pogosto vodi k hitrejši vožnji in impulzivnim manevrom, medtem ko tesnoba zmanjšuje zaznavanje okolice in povzroča napake, kot so prepozno zaviranje ali neuporaba ogledal. V stresnih situacijah pride do zmanjšane hitrosti reakcij, oklevanja in slabšega odločanja. Frustracija krepi agresijo, tesnoba povzroča neodločnost, vznemirjenost pa vodi v pretirano samozavest in tvegano vedenje. Ekstremna jeza vpliva na vrsto kognitivnih funkcij, kar med drugim vključuje zmanjšano pozornost, slabo presojanje, podcenjevanje nevarnosti in precenjevanje lastnih sposobnosti, kar povečuje verjetnost prometne nesreče. Mlajši moški vozniki so še posebej dovzetni za takšno vedenje. Kljub temu pa lahko nekatera negativna čustva, kot sta strah ali zaskrbljenost, voznika spodbudijo k večji previdnosti in pripravljenosti na hitre odzive.
Pozitivna čustva – niso vedno pozitivna
Pozitivna čustva imajo lahko dvojen učinek. V nekaterih primerih lahko prispevajo k boljši osredotočenosti in hitrejšemu prevzemu nadzora, zlasti v simuliranih situacijah. Vendar pa lahko veliko navdušenje ali evforija privedeta do zmanjšane varnostne razdalje, prehitre vožnje in počasnejšega zaznavanja nevarnosti.
Razlika med čustveno zrelim in nezrelim voznikom
Čustveno zrel voznik je sposoben prepoznati in uravnavati svoja čustva ter se v stresnih razmerah odzivati preudarno, kar pomembno prispeva k varni in odgovorni vožnji. Nasprotno pa čustveno nezrel voznik pogosteje napačno interpretira prometne situacije, prekršek drugega udeleženca razume kot osebni napad in se nanj odzove pretirano ali celo nevarno.
Vloga čustvene regulacije pred in med vožnjo
Za zmanjšanje vpliva čustev na vožnjo je ključna čustvena regulacija, še posebej pred začetkom poti. Študije potrjujejo, da vozniki, ki znajo učinkovito obvladovati svoja čustva, povzročijo manj nesreč in storijo manj prometnih prekrškov. To je še posebej pomembno za mlade in neizkušene voznike, ki so bolj nagnjeni k impulzivnim odločitvam, pod vplivom razpoloženja. Čustvena vzburjenost pogosto vodi v precenjevanje svojih vozniških sposobnosti in podcenjevanje nevarnosti, zato je priporočljivo, da se pred vožnjo umirimo in ponovno pridobimo notranjo stabilnost. Če se znajdemo v čustveno napetem položaju, kot je prepir, slaba novica ali preveliko navdušenje, je vožnjo najbolje začasno preložiti.
Praktični pristopi k obvladovanju čustev
K varnejši vožnji prispeva več pristopov, ki pomagajo uravnotežiti čustveno stanje. Ena izmed metod je čuječnost, ki nas uči, da smo pozorni na sedanji trenutek in da svoja čustva zaznamo, ne da bi jim dovolili, da nas vodijo. Pomagajo lahko kratki sprehodi, globoko dihanje ali umik v tišino. Tudi pozitiven notranji samogovor je koristen – opomin, da je cilj vsake poti varno priti na cilj, ne pa tekmovati ali dokazovati prav. Na daljših vožnjah si je smiselno načrtovati premore, saj to preprečuje čustveno izčrpanost in povečuje pozornost. Kdor pa ve, da mu čustva pogosto uhajajo izpod nadzora, naj razmisli o strokovni pomoči, kot so terapevtski pogovori ali programi varne vožnje.
Čustvena zrelost in uravnavanje notranjih stanj nista le osebna veščina, temveč bistvena elementa prometne varnosti. Z odgovornim pristopom lahko kot vozniki ne le zaščitimo sebe, temveč pomembno prispevamo k bolj umirjenemu in varnemu prometnemu okolju za vse.
Brez čustvenih vrtiljakov v Avtohiši Malgaj
Da bo nakup rabljenega vozila potekal brez čustvenih vrtiljakov, se podajte v Avtohišo Malgaj, kjer vam bodo strokovnjaki pomagali pri nakupu. V Avtohiši Malgaj vsa odkupljena vozila ustrezno pripravijo za prodajo, zato so tehnično brezhibna.
Nudijo vam popolno, celovito in kvalitetno storitev, vse od prodaje, vzdrževanja, servisiranja, do zavarovanj in registracij vozil. Skupina Malgaj združuje tri podjetja, in sicer Avtohišo Malgaj d.o.o., Malgaj d.o.o. in Malgaj Leasing d.o.o. Obiščete jih lahko na dveh lokacijah, v Trbovljah in v Ljubljani. Letno prodajo več kot 3000 avtomobilov, kar priča o njihovi kakovostni ponudbi.
V Avtohiši Malgaj imajo v bazi rabljenih avtomobilov imajo veliko število vozil vseh starosti in skoraj vseh blagovnih znamk, tako da zagotovo vsak najde kaj zase. Za lažjo predstavo smo z Malgajevimi strokovnjaki pripravili nekaj vozil, ki jim lahko zaupate, iz njihove ponudbe rabljenih vozil. Še več vozil – tako osebnih kot dostavnih in gospodarskih – najdete na njihovi spletni strani.
Citroen C4 Grand SpaceTourer PureTech 130 Business AUT8 7SED TEMPOMAT NAVI PDC

Cena: 14.270 evrov// (01) 20 00 560
Nissan Qashqai 1.3 DIG-T 160 N-CONNECTA AUT SLO

Cena: 17.370 evrov// (01) 20 00 560
BMW i3 BMW 94 Ah NAVI KAMERA 2XPDC KEYLESS FULLLED

Cena: 15.980 evrov// (01) 20 00 560
Renault Twingo Electric 60 kW R80 INTENS SLO 1. lastnik

Cena: 12.970 evrov// (01) 20 00 560