»Skrivnost ni v materialu, temveč v postopku izdelave le-tega,« mi pojasni ustanovitelj in direktor podjetja UVECTO, pod okriljem katerega se razvija blagovna znamka LELOSI. Matej Slapnik je preprost fant, ki prihaja iz Zagorice nad Kamnikom. Človek konkretnih dejanj in ne leporečenja ter samohvale. In takšne ljudi vabi tudi v svojo ekipo. Trenutno namreč v ekipi LELOSI največ pozornosti usmerjajo v iskanje primernih kadrov, saj se bo zaradi velikopoteznih načrtov obseg dela precej povečal.
»Ne iščemo določene izobrazbe, naziva, opravljene fakultete, temveč zgolj in samo znanje. V našem podjetju so dobrodošli bistri, iznajdljivi, nadarjeni, samoiniciativni in delavni ter motivirani ljudje. Za takšne se bo v ekipi LELOSI vedno našlo delovno mesto in z veseljem jih bomo zaposlili. Na razgovorih kandidati včasih obupajo pri preprostih vprašanjih iz 6. razreda,« razloži Matej in poudari, da se le s pravimi ljudmi lahko dosežejo velike zgodbe. »S takimi ljudmi je veselje delati. V podjetju smo kot družina. Zelo smo povezani. Veliko nam pomeni, da naši zaposleni radi prihajajo v službo, da se tukaj prijetno počutijo,« poudarja Matej.
Podjetje se je pred štirimi meseci iz Kamnika preselilo v poslovno cono v Komendo. Čeprav so si želeli ostali v domačem kraju, v Kamniku niso našli dovolj velikih prostorov. Tudi ti v Komendi so sicer premajhni, saj si želijo vse svoje dejavnosti združiti pod eno streho, zato bodo med prvimi izzivi, ki jih čakajo v bližnji prihodnosti, nedvomno novi prostori. Kako pa se je zgodba o blagovni znamki LELOSI, ki danes sestoji iz ekipe sto ljudi iz 29 držav, sploh začela?
Razvijejo tkanino, opremijo z dizajnom in prepoznajo tržno priložnost
Pred ustanovitvijo LELOSI je Matej delal za različna podjetja, predvsem pa se je ukvarjal z inovacijami in razvojem. Zaradi interdisciplinarne izobrazbe (strojništvo, arhitektura in doktorat iz bioznanosti) je s svojim kreativnim razmišljanjem izven okvirjev učinkovito reševal probleme, zato je bil ključen kader pri mnogo projektih. Tega načela se drži še danes – poleg strokovnega se vsega loteva še z uporabniškega, tehničnega, kreativnega in ekonomskega vidika. V ekipi LELOSI izzive rešujejo kot Rubikovo kocko, kjer je treba pozorno sestaviti vse ploskve. Preverijo zorne kote, na katere tisti, ki imajo zgolj en strokovni vidik, pogosto pozabijo. Le tako lahko nastanejo dobre ideje.
Čeprav je bila njegova predhodna služba “sanjska” in je vključevala visoko plačo, potovanja po Evropi ter srečevanja z različnimi strokovnjaki in znanstveniki, ga delo ni osrečevalo. Motilo ga je, da so v okviru evropskih projektov razvili ogromno idej, ki v praksi nikoli niso gospodarsko zaživele. »Bil sem v inkubatorju idej, a vseh teh potencialov nihče ni izkoristil,« pravi Matej, ki ga je ves čas spremljala misel, da so ideje same sebi namen, kar se mu je zdela velika škoda. Na eni izmed konferenc je spoznal mednarodne strokovnjake iz tekstilne industrije. Ugotovil je, da za izdelavo oblačil ne obstajajo le poliester, bombaž, volna in svila. »Če imaš vizijo, lahko ustvariš povsem nove materiale, omejuje te le lastna domišljija.« Matej se je tako tesno povezal in spoprijateljil s kitajskim podjetnikom, s katerim sodeluje še danes, in začeli so se igrati. »Vedeli smo, kaj hočemo razviti. Nastal je koktajl idej in z vztrajnim testiranjem smo prišli do odličnega materiala, ki je vzbudil navdušenje. Tu sem videl tržno priložnost,« pravi Matej.
Seveda se vse to ni zgodilo čez noč, od začetka ustvarjanja do prvega resnega prototipa je trajalo dobro leto in pol. »Imeli smo željo, da bi bil material vzdržljiv in trpežen, a hkrati mehak in udoben. Vse te lastnosti ne gredo najbolje skupaj. Ko smo iznašli tkanino, smo morali zagotoviti stabilnost in ponovljivost izdelovanja, da smo lahko omogočili masovno proizvodnjo,« razloži Matej, ki za lažje razumevanje njihov inovativen postopek ustvarjanja vlaken primerja s peko kruha: vsi peki uporabljajo enake sestavine, spreminja se le njihov postopek in zaradi tega en kruh ni enak drugemu. LELOSI vlakna so zasnovana kot rekonstrukcija naravnih materialov in združujejo moč, nežnost in mehkobo svile s poudarjeno vzdržljivostjo in elastičnostjo, ki prispevata k trajnostni uporabi.
Kaj pomeni LELOSI?
Ko so prišli do prave tkanine, so zaradi njenih lastnosti hitro vedeli, da bodo prvi produkti pajkice. Zdaj je bil čas za Matejevo znanje arhitekture. Raziskal je, kakšni dizajni že obstajajo na trgu, in si zadal misijo, da naredi nekaj popolnoma novega na tem področju. Imel je material, manjkali pa so kroji in grafika. Z igranjem z linijami se je nekega popoldneva v skicirki rodil popularni LELOSI model Tutti frutti, teden kasneje model Venice, potem Milano in tako naprej. Ko so te ideje pristale na papirju, se je Matejeva enačba izšla. Imel je material, imel je unikatne linije in edinstveno grafiko, ki je pred tem ni imel nihče na svetu. »Ves čas sem težil k prepoznavnim linijam ter vzorcem. Ko smo dobili prvi fizični prototip, sem bil navdušen. Pokazal sem ga še ostalim in vsem je bil všeč. To mi je dalo tisto iskro, zagon, vedel sem, da sem na pravi poti,« se spominja Matej. »Od tistega trenutka dalje sem tako močno verjel v idejo, da sem jo bil odločen speljati do konca, čeprav so mi vsi govorili, da se norčujem iz belega kruha, ker dajem odpoved v sanjski službi.«
Tako se je rodila blagovna znamka LELOSI – le redki vedo, da je ime sestavljanka prvih dveh črk besed v besedni zvezi “leggings love Slovenia”. Prvoten namen je bil namreč poudariti slovensko znanje. A blagovna znamka je hitro osvojila tudi mednarodne trge. Pri izbiri imena je pazil, da še ni bil uporabljen nikjer drugje in da lepo zveni v tujih jezikih.
Toda LELOSI že dolgo niso več le pajkice, v svoj prodajni program so v zadnjem času dodali pižame, trenirke, tunike, nogavice in jope, na voljo sta tudi otroška in moška kolekcija, prodajni program pa bodo že kmalu še razširili. Kupca prepričajo z inovativnim dizajnom, ko občuti kakovost in mehkobo materiala, pa pride še druga faza navdušenja. »Naš cilj je, da se kupec zaljubi v material. Ponosni smo, da nekatere ženske nosijo samo še naše pajkice. Veseli smo, da moški, ki so prej spali v spodnjih hlačah, sedaj spijo v naših pižamah. Enako je z našimi trenirkami. Takšnih ne boste našli nikjer drugje!« je prepričan Matej.
Celoten razvoj, od zamisli o izdelku, ustvarjanja tkanine, dizajna do šivanja prvih prototipov, prodajnih in distribucijskih aktivnosti, pa poteka v Komendi. »Vsi izdelki so slovenski, nastajajo v Komendi, izdelujejo pa jih po naših podrobnih navodilih v partnerski tovarni na Kitajskem, ki dela le za nas,« poudarja Matej.
Vračajo v lokalno okolje
Čeprav so bili ob pojavu epidemije koronavirusa na trgu le nekaj mesecev, jih situacija ni niti zaustavila niti prestrašila. »To je bila šola oz. spodbuda, da začnemo razmišljati dolgoročno. Da moramo biti pripravljeni na nepredvidene dogodke,« razloži Matej.
Zaradi svoje uspešnosti so dobili tudi nekaj posnemovalcev, ki jih poskušajo bolj ali manj uspešno kopirati. Zanimivo je, da se tovrstno vedenje pojavlja predvsem v domačem okolju, ne pa v tujini, kjer mnogo bolj cenijo izvirnost linij in dizajnov. LELOSI izstopa tudi z vključenostjo v lokalne projekte, kjer poudarjajo družbeno odgovornost. Tako recimo podpirajo kamniške odbojkarice, državne prvakinje, radi pa pomagajo tudi pri drugih, manjših projektih.
V LELOSI imajo smele načrte. Poleg novih izdelkov in večjih prostorov pod svojim okriljem načrtujejo še izmenjavo po vzoru programa Erasmus in inkubator novih idej. S tovrstnim razmišljanjem izven okvirjev LELOSI kmalu ne bo več le sinonim za drugo kožo, temveč za celosten podjetniški pristop. Vse to zaradi Matejeve zmožnosti, da vidi gozd, ne le posameznega drevesa.